måndag 3 mars 2008

Blue Mountains, del 1

Två timmars tågresa från det pulserande storstadslivet som Sydney innebär ligger det rofyllda lugnet jag letar efter, Blue Mountains - ett gigantiskt naturreservat som utgörs av sju nationella parker.

Detta är ingen bergskedja i den vanliga bemärkelsen utan en gigantisk platå med eroderad mark, i vissa fall sträckandes 1000 meter över havsytan. Namnet kommer från det blåa skenet som kan skådas när regnskogen frisläpper sin ömtåliga eukalyptusolja.

Kring detta naturreservat ligger själva staden Blue Mountains. Det är här du hamnar om du tar tåget direkt från centralstationen i Sydney. Lokala kontor erbjuder olika dags- eller veckopass. AUS $ 33 får du betala för en dagsutflykt och då ingår fritt antal stationer och resor under dagen.

Jag väljer den småländska varianten, tar min packning och traskar bara hurtigt iväg åt ett håll. Jag passerar igenom en sömnig stad som mestadels utgörs av små fik och nybrutna frikyrkliga institutioner. Här finns allt för den religiöse; anglikanska, ortodoxa, presbyterianska, mormonska, ja till och med scientologiska kyrkor staplade bredvid varandra.

Efter cirka halvtimmen tar det stopp och jag möts av en kolossal avgrund men desto vackrare horisont, The Three Sisters.

Text: Tomasz Swiesciak
Länk: http://www.bluemountainswonderland.com/

Inga kommentarer: