måndag 5 november 2007

The Gaff - Oxford Square, Sydney, **


På 1890-talet var begreppet ”gaff” slang för en plats dit människor gick för att umgås och trivas i varandras sällskap. Hela gemenskaper från Storbritannien flockades för att roa sig här. The Gaff blev ett ”home away from home” där dessa människor kunde få utlopp för sin spontana frihet och lycka.

Riktigt så fri och full av lycka känner jag mig inte ikväll. Först och främst ger inredningen en schizofren känsla av ett mexikanskt ställe, korsbefruktat med Bob Marleys favorithak och baren från filmen Coyote Ugly. Inte blev det bättre när de unga lättklädda tjejerna missade min order och jag fick nöja mig med en vegetarisk pasta istället för en nachotallrik. Å andra sidan gav vouchern mig gratis krubb denna kväll.

Detta är stället för den som inte är kräsen och som istället fortsätter festa när köket stängt. Den spartanska maten var inte direkt värd $6 AUS cirka 40 kr men lägger du vantarna på gratisbiljetterna som cirkulerar runt staden kan det bli lönsamt för plånboken, speciellt om du är en snål backpacker som hushållar nitiskt med ekonomin.

En rolig detalj värd att notera är plattången på tjejtoan som du kan testa för $1 AUS/minuten.

Betyg: **
Text: Tomasz Swiesciak 2007-10-28
Adress: Oxford Square, Sydney, NSW
Länk:
www.thegaff.com.au
Valutakurs: 10 AUS = 61 kr

1 kommentar:

Kim sa...

Och på herrtoan har de en krustång, förstår jag av porträttbilden ovan :)

Ha det bäst!