onsdag 13 augusti 2008

Skivbutik: WALK THE LINE RECORDS Friisgatan 10, Malmö


Sedan gymnasiets andra år, hade Thomas Persson och Julius Dahlström haft tankar på att starta skivbutik. Det fanns ingen bra. Förutom Jukebox på Värnhemstorget, som var för dyrt.

Vi befinner oss två dörrkarmar förbi butiken WILD AT HEARTs entré och därmed på WALK THE LINE RECORDS. Ovanför det schackrutiga golvet, inuti inredningen med zebra detaljer, står de vanligast förekommande mediebehållarna. CD, DVS, vinyl, VHS, böcker och även kasettband!

Vad tror ni om påståendet att skivan är utdöende?
- Svår fråga. Vanlig radiomusik kommer nog dö ut och det alternativa få ett uppsving. Vinylen kom ju tillbaka. - Nån skivbolagskille sa att vinylen håller på och gå om, lägger Julius till.
Vad är det som driver er? - Kärleken till musiken och den alternativa musikscenen. Vill vara delaktiga och göra någonting. De två senaste åren har dessutom den alternativa musiken och punk fått ett uppsving i Malmö.

Vilken inriktning har butiken? - Punk med diverse underkategorier som inte går att få tag på i vanlig skivaffär, svarar Tomas. Utbudet har bred variation, inklusive begagnade skivor och demos. Från SOCIAL DISTORTION och DISCHARGED till BLUE ÖYSTER CULT och DISMEMBER.
- Vi spånade namn, googlade, kollade låt och album titlar hemma hos Tomas, berättar Julius angående valet av namn och tillägger; - Inte bara pga JOHNNY CASH utan också för att punken kör den grejen.

Är det nåt som är jobbigt?
- Ja, få kunder och höga inköpspriser. Vi lever rätt mycket på dom som kommer in och köper en massa på en gång. Regeringen borde slopa momsen...
Och det positiva? - Vi har upptäckt många band!, säger dom och ser lite härligt överväldigade ut. Vilken är er nuvarade favorit skiva? - THE AGGROLITES första skiva från Hellcat Records - sommar musik!, svarar Tomas.

Vad frågar kunder oftast om? -”Är det nypress?”, ”Kan ni tatuera?”, ”Vill du köpa skivor?”, ”Piercar ni?”, ett par gånger har det även varit ”köper ni in jazz?”. Hur är den typiska kunden? - Det skiljer sig jävligt mycket åt. Allt från småungar till 40-taggare. Från Elit-punkare till Rockabilly-lyssnare. Men nästan bara killar.

Har ni större planer?
– Att hålla oss flytande och behålla orken. Tjäna pengar för att slippa jobba ihjäl oss, säger kollegorna, som redan jobbar på COOP och Posten, och ler.


Text & foto: Banesa Martinez
Hemsida: www.myspace.com/walkthelinerecords
Punkbandet dom spelar i, THE KLASHNIKOV ORCHESTRA: www.myspace.com/thekalashnikovorchestra